Vintage 510

De Vintage 510 blijkt een gigantische verassing te zijn……….

Vintage 510

Vintage 510

Zelf had ik deze speaker in 1999 gekocht en vond het een gewone speaker.
Aan gesloten op een Denon set POA-2400 en PRA-S1 eind en voortrap.
Na het Philips DSS drama dacht ik weer aan gewone luidsprekers.

Nu 9 jaar later weer in het bezit gekomen van een setje 510 in kersenhout (frontje)

Test van de Vintage 510 laat zien dat het een bijzondere speaker is.

Bij beluistering bij Youri vond ik ze al apart klinken op zijn Philips Home Cinema set.
Ben nu al 5 dagen aan het luisteren met diverse soorten muziek en ik moet tot de conclusie komen dat ik ze heel mooi vind klinken. Vooral ambient (new age) muziek klinken ze geweldig.
Het laag is heel diep en strak van een veel grotere klankkast dan de 510.
Pas geleden nog de 550 gehoord en ik was daar niet weg van zelfde geldt voor de Collection 99.
Midden gebied is heel open, daar heb ik een truc voor als ik luister schakel ik over naar de Ultra’s  met hun unieke perfecte midden en als je weer terug gaat stort meestal het geluid in, maar bij de 510 blijft het aardig tot heel goed staan. Verbaast stond ik te luisteren. Een heel open beeld mooi stereo – heel ruimtelijk. Moet er wel bij vertellen dat ze momenteel op 120 cm hoogte staan en niet op steunen op de vloer dus dat kan ook uitmaken. Ze staan momenteel 150 cm van de wande geheel vrij. Is een baspoort systeem dus ze zouden dichter bij de muur kunnen, maar ik was verast door het mooie geluid.
Zijn niet de SE uitvoeringen, maar het lijkt wel of het filter van de SE is gebruikt.
Wie weet een foutje in de fabriek.

Cd van Paul met dat diepe laag en fel midden klinkt geweldig.
Hoog is ook goed te noemen niet als de MHTL-26F dat net niet, maar iets rustiger wat denk ik de meeste mensen zullen aanspreken.

De komende tijd houd ik nog een luistertest en laat ook anderen magnatofiele luisteren dus we komen er op terug……………………met foto’s van het filter en unit’s.

Wordt vervolgd*******************

CD Paul Hattink – 5 ( ambient )
CD Spiritual Moments ( ambient )
CD Air ( ambient )
CD Night Noise – At the end of the evening
CD High Fidelic Jazz Vibes ( JAZZ )
(giga test Cd waar je de ruimtelijke weergave kan testen)

Belastbaarheid RMS en Muziek 100 / 180 Watt
Frequentiebereik 30 – 40.000 Hz
Impedantie 4 Ohm
Systeem 2 weg bas-reflex
Scheidingsfrequentie(s)
Afmetingen (b x h x d )  
Uitvoeringen Beuken – zwart
Features Artikelnummer 146 511K
Prijs in guldens FL- 699.- p/s fl 899.- Special Edition (alleen in het zwart)600 D-mark